När Piteås invånare kontaktar Pireva för att få svar på en fråga så är det Emmelie Eriksson och hennes kollegor som lyfter luren eller svarar på mailen. Jobbet i kundservice handlar om att ha hela Piteås medborgare som målgrupp, där kundservic blir den första kontakten in för de allra flesta som hör av sig. Då gäller det att ha koll på läget.
– Ringer någon och frågar om fakturan eller ett vattenavbrott så behöver vi ha ett svar, ta reda på vart vi själva ska börja utreda eller veta var vi ska hänvisa vidare. Jag tänker alltid på att jag vill ge en positiv upplevelse för den jag har kontakt med, säger Emmelie Eriksson.
Gänget på kundservice jobbar med hela Piteås befolkning som målgrupp och består av åtta personer som alla jobbar uppe på Bredviksberget.
Ett serviceinriktat jobb
Att jobba med kundservice i ett stort bolag som Pireva är allmänbildande, socialt och serviceinriktat. Det passar den som gillar att göra det lilla extra för alla som de möter och det är precis vad Emmelie och hennes kollegor har gemensamt.
– Vi är ett supergäng! Det är lyxigt att gå till jobbet när jag trivs så bra med mina kollegor. Vi skrattar mycket, stöttar varandra och samarbetar för att ge bästa möjliga service, berättar Emmelie.
Emmelies dagar varvas mellan att sitta i växel, svara på frågor och att utveckla olika projekt – som bland annat ett nytt kundhanteringssystem.
Med datorn och telefonen som hennes främsta arbetsverktyg är dagarna varierade och består dessutom av en del projekt. Emmelie nämner ett exempel:
– Vi har precis skrivit ett avtal med ett nytt kundhanteringssystem som ska göra det lättare för oss att följa upp ärenden. Från kundservice sida är det jag och min kollega Linda som driver det tillsammans, det känns väldigt kul att få jobba mot förbättring och utveckling. Det passar mig, säger Emmelie.
Inblick i alla led
Innan Emmelie började på Pireva jobbade hon många år inom handeln. Hon flyttade från Bålsta till Piteå 2015 och när jobbet på Pireva kom ut lockades hon direkt av att söka. Hon beskriver Pireva som en arbetsplats med mycket värme och humor.
– Jag har alltid trivts med kundmöten och på Pireva får jag en bredd av arbetsuppgifter som består av både administrativa uppgifter och kundkontakter. Dessutom blir det en hel del problemlösning så det gäller att vara snabb på bollen, ha bra struktur och vara stresstålig, säger Emmelie.
Eftersom jobbet är komplext gäller det att förstå hela Pirevas erbjudande. När Emmelie jobbade sina första veckor var en del av introduktionen därför att bland annat åka ut på alla Pirevas anläggningar och följa med lastbilschaufförer ut på sina miljöuppdrag.
Emmelie Eriksson lockades till Pireva tack vare samhällsuppdraget och att få möta människor.
Det sociala allra viktigast
Något av det hon uppskattar mest med sitt jobb är möjligheten att få ha roligt med övriga kollegor. Emmelie berättar:
– Alla vi som jobbar på Bredviksberget, inklusive gänget ute på anläggningen, brukar ibland arrangera gemensamma luncher och fika.
Det absolut bästa med jobbet är ändå kollegor och atmosfären, menar Emmelie.
– Det i kombination med Pirevas viktiga samhällsuppdrag är det som gör att jag trivs med att gå till jobbet varje dag.
Namn: Emmelie Eriksson
Gör: Jobbar med kundservice på Pireva
Har jobbat på Pireva sedan: 2022
Bakgrund: Kommer från Bålsta och flyttade till Piteå (Lillpite) 2015. Har jobbat många år inom handeln men sökte sig till Pireva tack vare företagets bredd och viktiga samhällsuppdrag.
Antingen/eller:
Kaffe/Te
Vinter/Sommar
Räkna/Skriva
Bredda/Nischa
Planera/Improvisera