1
Här samlar vi de vanligaste frågorna vi brukar få om vatten, avlopp, återvinning och avfallshantering. Frågorna är samlade under olika kategorier.
Start / Hushåll / Kundservice och e-tjänster / Vanliga frågor och svar
I dricksvattenproduktion används klor för att undvika skadliga mikroorganismer i vattnet. Vid vårt stora vattenverk på Degeränget sker daglig kontroll av doserad mängd och klorhalten på utgående vatten och det ligger under Livsmedelsverkets gränsvärden. Vi utvärderar löpande både den tekniska och upplevda kvaliteten på vårt vatten och det ingår som en viktig del i vårt fortsatta utvecklingsarbete för en god dricksvattenkvalitet.
Om du är utan vatten kan det bero på olika orsaker. En större läcka kan ha inträffat eller en avstängning som gjorts på grund av reparationsarbeten på ledningsnätet eller i fastigheten, elavbrott, frysning eller annat.
Börja med att kolla om dina grannar också är utan vatten. Om det enbart är din fastighet som är utan vatten bör du kontrollera att inget frusit eller gått sönder inom den egna fastigheten. Sitter inkommande vatten i ett kallt utrymme? Kontakta en VVS-firma för att få hjälp om du märker att felet är inom den egna fastigheten. Om felet inte verkar vara på egna fastigheten kan du kontrollera om det finns information om aktuell läcka under driftinformation.
Annars, kontakta oss för felanmälan.
Misstänker du en vattenläcka utanför din egen tomt till exempel på grund av en större vattenansamling i ett dike Kontrollera om det finns information om aktuell läcka under driftinformation. Annars: Kontakta oss för felanmälan.
Om vattenläckan är på din egen fastighet ligger ansvaret för att åtgärda den hos dig och du bör då kontakta en VVS-firma.
Kontakta oss för att få vattnet in till din fastighet avstängt/öppnat.
I Piteå ligger vattentrycket mellan 0.3-0.6 Mpa (Mega Pascal) = 3-6 kg. Detta kan dock variera beroende på var du bor. Prata gärna med dina grannar och hör ifall de också upplever att trycket är dåligt eller har försämrats, och i så fall när det började.
Kontakta oss för felanmälan
Missfärgat vatten beror oftast på att järn och mangan, som finns i ledningsnätet, lossnar och följer med när man spolar. Det beror på att flödet i ledningsnätet av någon anledning förändrats. Järn och mangan är inte farligt men orsaken till missfärgning kan i sällsynta fall vara en annan. Därför bör man avstå från att dricka missfärgat vatten. Undvik också att tvätta ljus tvätt om vattnet är missfärgat.
Som en första åtgärd kan du spola kallvatten (helst i första inkommande kran) i minst 10 minuter. När vattnet är ofärgat och klart är det okej att dricka.
Om problemet kvarstår bör man kontakta oss för felanmälan.
Om du saknar varmvatten men kallvattnet fungerar så behöver du kontrollera din varmvattenberedare eller värmeväxlare.
Kontakta en VVS-firma för att få hjälp. Bor du i flerfamiljshus kontaktas fastighetsägaren eller vaktmästaren.
Piteå har väldigt låga nivåer av PFAS i vårt dricksvatten. Däremot vet vi inte hur framtiden utvecklas avseende PFAS och andra kemiska föroreningar och vi anser att ett nytt vattenverk är en bra försäkring.
PFAS, eller högflourerade ämnen, är ett samlingsnamn på drygt 10 000 identifierade ämnen med varierande egenskaper och bred användning i samhället. I grunden har de tagits fram för att stöta bort smuts, fett och vatten. Gemensamt för alla PFAS-ämnen är att de är syntetiskt framställda och mycket svåra att bryta ner, vissa av dem kan ha skadliga effekter för både människa och miljö.
Nästan alla människor i Sverige har PFAS-ämnen i kroppen, om än i väldigt låga halter. Vi får i oss dem från alltifrån mat till inomhusluft och lokalt i Sverige finns områden där dricksvattnet har förorenats med PFAS, bland annat från brandövningsplatser.
I det nya vattenverket kommer vattnet att renas med hjälp av bland annat aktivt kol, vilket skapar en kemisk barriär som minskar halterna av både PFAS och läkemedel, det ger också en ökad säkerhet mot kemiska ämnen som ännu inte identifierats. På det befintliga vattenverket finns ingen sådan mekanism.
Priset för en liter vatten ligger under 10 öre jämfört med priset för flaskvatten, som ligger på ca 25 kr/liter. Utöver att det är betydligt billigare levereras det direkt hem till din kran, när du vill. I kostnaden ingår också sådant som skydd av vattentäkten där dricksvattnet hämtas, rening av avloppsvattnet och hantering av dagvatten.
Om det händer något inom vår dricksvattenproduktion eller leverans som medför ökade risker för att kranvattnet innehåller föroreningar så kan det hända att vi på Pireva skickar ut en rekommendation om att koka vattnet innan det dricks eller används i matlagning.
I händelse av att kokningsrekommendation utfärdas så är det detta som gäller.
Rosa beläggningar kan bildas av kroppsfett tillsammans med tvål, schampo, duschkräm, balsam med mera.
Att vattnet är vitt beror troligen på att det finns små, små luftbubblor i dricksvattnet. De kan bildas då vattnet tappas ur ledningen, eller genom att luft blandas in i vattenstrålen i kranen. Om man fyller ett glas med vatten och låter det stå någon minut flyter luftblåsorna upp till ytan och vattnet blir åter klart.
Om fel kvarstår: Kontakta oss för felanmälan.
Skruva lös och kontrollera silen på kranen. Rengör den om det behövs. Spola därefter utan sil och se om problemet kvarstår.
Om problemet kvarstår, kontakta oss för felanmälan.
Om kranvattnet blir grönt är det troligen fjärrvärmevatten som läckt in i varmvattnet via fastighetens värmeväxlare. Om du bor i villa och har fjärrvärme, kontakta PiteEnergi. Bor du i ett flerfamiljshus kontaktar du i första hand fastighetsägaren. Vattnet ska inte drickas om det är grönt. Det gröna färgämnet är i sig inte farligt men det är ett tecken på att något är fel.
Börja med att kontrollera om avloppsstoppet enbart är i ett avlopp i huset eller om det är stopp i alla avlopp. Om det bara rör ett avlopp är stoppen inne på din egen fastighet. Kontakta en VVS-firma om du som fastighetsägare behöver hjälp att lösa problemet.
Om du tror att stoppet är utanför din egen tomt på vår del av ledningsnätet – kontakta oss för felanmälan.
Vid häftiga regn eller hastig snösmältning kan det finnas risk för källaröversvämning.
Om en översvämning inträffar, tänk på följande:
Kontakta fastighetsägaren eller vaktmästaren om du bor i ett flerfamiljshus, bor du i villa kontaktar du oss direkt för felanmälan.
Om du får en skada på grund av en källaröversvämning ska du ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att göra en anmälan. Ta gärna kort på vattnet i rummet/källaren, helst med tumstock eller föremål nedstucket så att man får en uppfattning om vattendjupet. Det kan komma till användning senare i försäkringsfrågan. Försäkringsbolaget kontaktar i sin tur oss för ersättning.
änk på att inte spola mer vatten i avloppet innan felet är avhjälpt.
Vissa fastigheter inom vårt ledningsnät har en så kallad LTA-station för att lyfta vattnet till en höjd där det kan rinna vidare med självfall. Normalt bekostar vi reparation och underhåll av avloppspumpen. Du som fastighetsägare kan komma att debiteras om orsaken till stoppet är felaktig användning eller felaktig installation.
Beloppet beror på orsaken till felet och tid när stoppet behöver åtgärdas, 1142 kr utryckning dagtid, 1628 kr utryckning utanför normal arbetstid. Eventuellt material och reparationskostnader tillkommer.
Kontakta oss för felanmälan.
Du som fastighetsägare ansvarar för ledningar inom den egna fastigheten.
Om dina ledningar frusit bör du kontakta en VVS-firma eller spolfirma som kan hjälpa dig.
Våra ledningar ligger normalt på frostfritt djup, misstänker du att det ändå frusit på vår del av ledningsnätet, kontakta oss för felanmälan.
Någon har satt olja i avloppet. Lukten kan sprida sig även om inte själva oljan gör det. Om dagvattnet och spillvattnet går i samma ledning, kan oljan också komma från en dagvattenbrunn.
Gatukontoret på Piteå Kommun ansvarar för att rensa dagvattenbrunnarna. Kontakta Piteå Kommun för felanmälan, 0911-69 62 00.
Om du råkat ut för en VA-skada ska du kontakta ditt eget försäkringsbolag som reglerar skadan. Försäkringsbolaget kontaktar i sin tur oss för ersättning.
Är du missnöjd över den återställning av mark som gjorts efter VA-arbeten eller har vi glömt bort någon yta? Kontakta oss för felanmälan.
Verksamhetsområdet för VA är det avgränsade område inom vilket vatten- och avloppsförsörjningen ska ske genom kommunala VA-anläggningar. Kommunfullmäktige fastställer verksamhetsområdets gränser. Vi på Pireva har en skyldighet att ge fastigheter inom verksamhetsområdet tillgång till vatten och avlopp och du som fastighetsägare har en skyldighet att betala anläggningsavgift.
Kontakta oss för att ta reda på om din fastighet är innanför eller utanför verksamhetsområdet.
Förbindelsepunkten är den punkt där dina vattenledningar ansluts till det allmänna ledningsnätet. Förbindelsepunkten utgör gränsen mellan ditt och Pirevas ansvarsområde. Vanligtvis är förbindelsepunkten placerad 0,5 meter utanför tomtgränsen. I förbindelsepunkten monterar vi en servisventil som ägs av oss på Pireva.
Enligt organisationen Svenskt Vatten behöver vi i Sverige de kommande åren investera 560 miljarder kronor i vårt vatten- och avloppssystem. Den stora utbyggnaden av VA-infrastrukturen skedde främst mellan 1950- och 70-talet, vilket gör att vattenverken i hela landet är i behov av att bytas ut. Piteå är alltså inget undantag. Vi har höga krav och är vana vid dricksvatten med god kvalitet. Det vill vi behålla och tillgodose kommande generationer med.
Den mest påtagliga skillnaden för dig som kommuninvånare är att vattnet kommer smaka godare än tidigare.
Vad som inte märks när du dricker vattnet ur kranen är dock ännu viktigare. För det första kommer ett nytt vattenverk innebära en ökad säkerhet gentemot hälsofarliga virus och bakterier. Att säkerheten höjs beror på att det nya vattenverket kommer att använda både ultrafilter, ozon och ett kolfilter för att rena vattnet. Det sistnämnda är särskilt viktigt för att rena vattnet från kemiska föroreningar.
Det nya vattenverket kommer också att innebära både ökad säkerhet och redundans.
Sist men inte minst handlar det om att framtidssäkra oss för oförutsedda omständigheter, oavsett om det gäller ett förändrat omvärldsläge eller oväntade effekter av klimatförändringarna. Med ett nytt vattenverk är vi redo för framtiden, oavsett vad den har i sitt sköte.
Vår bedömning är att det här är ett arbete som bör inledas nu, för att säkerställa att situationen inte blir akut på grund av den föråldrare anläggningen. Att bygga ett nytt vattenverk är en tidskrävande process och att vänta skulle innebära ytterligare förslitningar på det befintliga verket och därigenom ökad risk för Piteborna. Kraven för dricksvatten förändras över tid, redan idag klarar vi kraven men ett nytt vattenverk skulle säkerställa att vi gör det även i framtiden. Redan 2016 rekommenderade utredningen “En trygg dricksvattenförsörjning” Sveriges dricksvattenproducenter att anpassa sig efter morgondagens krav.
Det nya vattenverket kommer att ligga i anslutning till det befintliga. Det är ett område som Länsstyrelsen pekat ut som skyddad vattentäkt. I och med att det nya verket byggs bredvid det gamla kan vi använda befintlig infrastruktur och behöver heller inte göra några kostsamma nyanläggningar av ledningsnätet.
Trots att vi renoverat och underhållit det gamla verket har en besiktning visat att livslängden för betongkonstruktionen som är grundläggande för reningsprocessen är uppnådd. Att under full drift bygga om och bygga ut det gamla verket bedöms innebära kostnader i samma storleksordning som att bygga ett nytt verk, men med betydligt större osäkerheter och risker än en nybyggnation.
Med ett nytt verk får vi även fler fördelar i form av att anläggningen lättare kan anpassas för högre brandsäkerhet och redundans. Det innebär också möjlighet att utforma anläggningen mer optimalt för drift och arbetsmiljö samt att verket kommer ha en längre teknisk livslängd.
Inklusive rivningskostnaderna av det befintliga vattenverket rör det sig om en investeringskostnad på ca 980 miljoner kronor, enligt 2024 års prisbild. Det är mycket pengar, men är också en investering som säkerställer att Piteå är attraktivt att bo i även för framtida generationer.
Våra beräkningar visar att taxan för vatten kommer att stiga, oavsett om vi bygger ett nytt vattenverk eller inte. De närmaste tio åren kommer den genomsnittliga taxan för en villa i Piteå att stiga från dagens 10 000 till 25 000 kronor. Medan det nya vattenverket står för 5 000 kronor av höjningen beror merparten av höjningen på investeringar i nya ledningsnät, pumpstationer, vattentorn och liknande.
Vi hade gärna sparat i ladorna inför de stora investeringar som ligger framför oss. Tyvärr är det inte möjligt eftersom kommunala VA-bolag enligt Vattentjänstlagen inte får göra positiva resultat. Det innebär att vi på Pireva inte kan fondera kapital för investeringar längre än tio år. Vi har påbörjat fondering och målsättningen är att kunna fondera 100 miljoner till det nya vattenverket.
Det nya vattenverket kommer att testas parallellt med att det gamla fortsätter att leverera dricksvatten till Piteborna. På så sätt kan vi säkerställa att allt fungerar som det ska redan innan övergången sker.
Under vissa omständigheter kan du få dispens från slamtömningen. Ansökan om dispens sker hos Piteå kommuns miljö- och tillsynsnämnd.
Det krävs tillstånd från Piteå Kommuns miljö- och tillsynsnämnd för att anlägga eller ändra en enskild avloppsanläggning. Där får du även mer information om teknik och miljökrav.
När anläggningen är besiktad och klar för driftsättning begär du tömning hos oss på Pireva. Hör av dig till oss eller anmäl direkt här.
Kärl som används på sommaren vid fritidshus har röda röda lock för att det ska bli tydligt både för dig som kund och för våra chaufförer att se att det är ett kärl som används för sommarabonnemang. Det underlättar även hanteringen vid ändring av abonnemang.
Restavfall töms var fjärde vecka och matavfallet töms varannan vecka, förutom under vintern mellan vecka 44 – 11 då även matavfallet töms var fjärde vecka.
Till Piteå kommun har ett flertal medborgarförslag kommit in där man vill att Pireva ska införa Kärl på samma sida i hela kommunen. Kommunfullmäktige beslutade under våren 2011 att gå på medborgarförslagens linje vilket innebar att Pireva fick i uppdrag att införa Kärl på samma sida i hela kommunen. Beslutet grundade sig även på Piteå kommuns arbete med ”Uthållig kommun” där man vill minska koldioxidutsläppen med 50% innan år 2018 i kommunens verksamheter.
Ja, och för detta finns det stöd i föreskrifterna för Piteå kommun där det i § 23 står så här: ”Behållare för uppsamling av avfall skall vara uppställd så att hämtning underlättas. Behållare skall placeras enligt renhållarens anvisningar, så att den hämtningsbil som används i avfallssystemet kan användas. Kärl skall dras fram till angöringsplats för sophämtningsfordon för att tömning ska ske, om inte annat är överenskommet med renhållaren.”
I det här fallet anvisas vissa villaägare till en sida av vägen där angöringsplatsen kommer att finnas. Av logistiska skäl kan inte samtliga gator endast köras i en riktning. Dessutom finns det flerfamiljshus, verksamheter m.m. som påverkar möjligheten till att tömma endast på en sida vägen på vissa gator.
Det kan i vissa fall vara så att det inte är lämpligt att ställa kärlet rakt över, på andra sidan vägen. Du bör då hitta en annan lämplig plats där fordonet kan tömma kärlet. Tänk på att inte blockera infarter, postlådor m.m. och att ni inte ställer kärlet på körbanan. För att tömning ska kunna ske måste kärlet placeras max 1,5m från körbanan, 0,5m fritt runt kärlet och helt fritt ovanför.
Precis som idag ansvarar fastighetsägaren för att kärlet är placerat vid angöringsplats för sophämtningsfordon, inför tömning.
Vi har som ambition att fortsätta hålla låga taxor på avfallshanteringen i Piteå kommun och med minskade kostnader kan vi fortsättningvis göra det. I en undersökning som vårt branschorgan Avfall Sverige genomfört, har Piteå en av de lägsta taxorn i landet bland de kommuner som sorterar i flera fraktioner.
Nästan allt som är vävt, stickat eller tovat av textil, oavsett om det är naturmaterial eller inte, ska lämnas till återvinning. Om en produkt består av flera material avgör det dominerande materialslaget om det ska sorteras ut som textilavfall.
Här listar vi några exempel för att göra det ännu tydligare:
De nya reglerna gäller överallt där textilavfall uppstår, i hushåll och i verksamheter, och inte bara i Sverige utan inom hela EU.
Konsumtionen av textil är hög inom EU och ligger i Sverige på drygt 11 kilo per person och år[1]. Samtidigt använder vi våra textilier en allt kortare tid – slit och släng har blivit köp och släng. Syftet med det nya kravet är att bidra till en mer cirkulär hantering av textilavfall, det vill säga ökad återanvändning, second hand, och materialåtervinning, att materialet tas till vara och blir till nya produkter.
Idag går tyvärr mycket textil till energiåtervinning, det vill säga att det blir till värme och el. En stor del hade kunnat återanvändas, eller om textilen är trasig och utsliten, materialåtervinnas. En färsk undersökning visar att ungefär hälften av det som slängs är textilier som hade kunnat återbrukas.
Den svenska textilkonsumtionen orsakar idag utsläpp på över fyra miljoner ton koldioxidekvivalenter. Inte helt lätt att förstå hur mycket det är, men vi kan jämföra det med utsläpp från med bil som kör 850 000 varv runt jorden. Då inser vi att det behövs en förändring.
[1] Naturvårdsverket, https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/textil/textilkonsumtion/
Hela, rena kläder och väskor som kan återanvändas lämnas till Återbrukshuset Varvet på Bredviksbergets Återvinningscentral eller på utvalda återvinningsstationer runt om i kommunen. Du kan även lämna textilier som kan återanvändas hos någon av frivillighetsorganisationerna som finns i Piteå.
Här kan du läsa mer om vart du kan lämna textilierna.
Uttjänta textilier lämnas i en separat behållare på Bredviksbergets Återvinningscentral.
Från och med 1 januari 2025 får kommunerna ansvar för insamling av textilavfall.
Men inom EU diskuteras redan en annan lösning: ett producentansvar för textil. Det innebär att de som tillverkar och säljer textil också ska ansvara för att det samlas in och återanvänds eller återvinns. Sannolikt införs ett sådant ansvar inom några år. Producenter måste då bygga upp system för att ta hand om textilierna. Kommunerna inväntar därför ett beslut i frågan innan de bygger upp ett mer omfattande system.
För att textilierna ska kunna återbrukas eller materialåtervinnas måste de vara rena och torra. Vid fastighetsnära insamling som ju oftast sker utomhus, riskerar de att skadas av fukt och kanske mögla.
Utöver det så finns få synergieffekter med insamlingen av övriga avfallsfraktioner som samlas in fastighetsnära – rest- och matavfall, samt förpackningsavfall.
Kommunerna inväntar också utformningen av ett framtida producentansvar.
Frivilligorganisationer jobbar med att samla in textilier som kan återanvändas. Så ja, du kommer fortsatt kunna lämna in dina textilier, exempelvis hela och rena byxor, tröjor och gardiner, till frivillighetsorganisationer. Det som inte du längre behöver eller önskar ha kvar, kan göra någon annan jätteglad!
I Piteå finns många frivillighetsorganisationer och även behållare för klädinsamling på återvinningsstationer.
Efter att textilavfall samlats in är nästa steg sortering. Det är avgörande för att det insamlade textilavfallet efter kontroll, rengöring och reparation ska kunna återanvändas eller materialåtervinnas på bästa sätt.
Textil som ska förberedas för återanvändning sorteras idag manuellt då det kräver professionell kunskap om mode, trender och efterfrågan i secondhandbutiker. Detta är tidskrävande och genomförs endast i liten skala i Sverige. Hanteringen medför också stora kostnader.
Textilavfall som ska materialåtervinnas behöver sorteras på fibernivå. I dagsläget finns bara en anläggning i Sverige för denna typ av sortering, Siptex i Malmö.
Det finns få anläggningar för återvinning av den sorterade textilen, men flera utvecklingsprojekt pågår.
Pireva utreder idag tillsammans med andra kommuner vilka alternativ som finns för att materialåtervinna textilier på ett hållbart sätt för oss i norra delen av Sverige. I det arbetet ser vi över både insamling, sortering och transporter. För närvarande är energiåtervinning det enda alternativet.
Fram tills att vi hittat ett miljömässigt hållbart alternativ kommer vi att samla in textilier separat då målet är att skapa en beteendeförändring hos våra medborgare så vi står redo så fort vi har en bra lösning på plats. Den separata insamlingen kommer även ge en tydlig bild av vilka volymer som uppstår.
Från och med 1 januari 2025 kan du lämna uttjänt textil i separat behållare på Bredviksbergets återvinningscentral.
I genomsnitt köper varje person 25 nya plagg varje år. År 2023 var konsumtionen av textil drygt 11 kilo per person, och närmare 8 kilo slängdes i soppåsen. Av den textil som slängs beräknas mer än hälften vara i användbart skick, alltså helt och rent.
Nästan alla kommuner i Sverige har sedan länge samarbete med frivillighetsorganisationer som har behållare, till exempel på återvinningscentraler och återvinningsstationer där allmänheten kan skänka textil för återanvändning. Att återanvända textil är det allra bästa för miljön.
Det nya ansvaret för kommunerna gäller textilavfallet. Ett fåtal kommuner har testat fastighetsnära insamling av textilavfall och en del butiker erbjuder insamling av textilavfall. Kanske har du någon gång lämnat in en påse med textilavfall i samband med köp av nya kläder och då belönats med en värdecheck?
Även om alltför mycket textilavfall hamnar i soppåsen ser vi samtidigt att mer och mer återbrukas och återvinns.
Ja absolut! Genom att inte köpa nytt utan i stället se till att dina kläder och andra produkter av textil används en längre tid kan du minska klimat- och miljöpåverkan.
Den svenska textilkonsumtionen orsakar i dagsläget över fyra miljoner ton koldioxidutsläpp, vilket motsvarar utsläpp från en bil som kör 850 000 varv runt jorden. Utöver detta skapas mycket avfall i produktionen som konsumenten aldrig ser – osynligt avfall. Ett par jeans ger upphov till 28 kilo osynligt avfall.
Men du kan göra skillnad:
Tillsammans kan vi minska klimatpåverkan. En ökad cirkulär hantering av textilavfall är en viktig del i denna förändring.
Du är alltid välkommen att kontakta Pireva om du har fler frågor eller funderingar gällande insamling av textilavfall där du bor.
Du hittar också mycket information på sopor.nu, både om textilier och annat avfall, både om återvinning och återbruk.
Personbil:
Verksamhetsfordon registrerade som personbil debiteras inte automatiskt. Väljer ni därför att besöka ÅVC med ett annat fordon än lätt lastbil och har verksamhetsavfall måste ni kontakta Pirevas personal innan ni lämnar ert avfall. Ni är betalningsskyldig för verksamhetsavfall oavsett vilket fordon ni använder.
Lätt lastbil: Alla besök med lätt lastbil (under 3,5 ton) som är registrerade på ett företag/organisationsnummer eller personnummer med enskild firma faktureras automatiskt vid varje företagsbesök. Uppgifterna hämtas från Transportstyrelsens fordonsregister.
Ja, alla besök med lätt lastbil registrerade på ett organisationsnummer eller personnummer med enskild firma faktureras automatiskt.
Används tjänstebilar som är företagsregistrerade för privat bruk ber vi er kontakta vår personal på plats för att se till att ingen automatisk faktura går ut. Viktigt att kontakta Pirevas personal innan avfallet lastas av.
Observera att vid besök under Återvinning Anytime (obemannad tid) kommer alla företagsregistrerade lätta lastbilar (<3,5 ton) automatiskt faktureras. Dessa fakturor kan inte krediteras i efterhand.
Nej: Företaget som ni hyr bilen av debiteras inte för ert besök om fordonet ni hyr av är registrerat som hyrfordon hos Transporstyrelsen fordonsregister.
Ja: Hyr ni ett fordon från ett företag som till exempel primärt sysslar med produktion kommer bolaget ni hyr bilen av faktureras för besöket. Fakturan får regleras mellan er och företaget ni hyrt fordonet av.
Ja, ni får lämna privata avfall med ett företagsregistrerat fordon. Om det är tydligt för Pirevas personal att det är privat avfall som inte kan kopplas till en verksamhet eller företag så kan det fria besöket, annars kommer det att faktureras som ett verksamhetsbesök.
Kontakta Pirevas personal innan ni lossar ert privata avfall.
Vid besök under Återvinning Anytime (obemannad tid) kommer alla företagsregistrerade lätta lastbilar (<3,5 ton) automatiskt faktureras. Dessa fakturor kan inte krediteras.
Som enskild företagare med F-skattsedel ska du betala för att lämna det avfall som uppstår i verksamheten. Faktureringen sker automatiskt när du besöker återvinningscentralen i en bil klassad som lätt lastbil.
Viktigt att tänka på som enskild företagare!
Då företagarens personnummer används istället för organisationsnummer har vi inte möjlighet att avgöra om bilen används privat eller i verksamheten. En faktura kommer därför skickas automatiskt.
Kontakta Pirevas personal om ni önskar att ange referens på fakturan med referensnummer eller ordernummer. Kom ihåg att ni behöver ange referens vid varje unikt verksamhetsbesök annars kommer det inte med på fakturan.
Har ni enbart Farligt avfall som ni vill lämna? Kontakta Pirevas personal på plats.
Vid besök under Återvinning Anytime (obemannad tid) kommer alla företag, föreningar och verksamheter som kör företagsregistrerade lätta lastbilar (<3,5 ton) automatiskt faktureras. Dessa fakturor kan inte krediteras i efterhand.
Vissa avfallstyper är kostnadsfria, och det är exempelvis:
Undantag: En del elektronik, vitvaror och batterier som finns inom företag/industrier ingår inte i det kostnadsfria avfallet.
Innan ni lämnar kostnadsfritt avfall är det viktigt att ni kontaktar Pirevas personal innan ni lastar av.
Driften av Bredviksbergets Återvinningscentral finansieras av hushållen genom grundavgiften i den kommunala avfallstaxan. Företag, föreningar och verksamheter omfattas inte av grundavgiften i avfallstaxan och måste därför betala en skärskild avgift för det avfall som uppstår i en verksamhet. Avgiften motsvarar kostnaden för mottagning, hantering och behandling av avfallet.
Lite förenklat kan sägas att alla hushåll och privatpersoner redan har betalat för sina besök på återvinningscentralen via taxan. Medan företag betalar direkt till Pireva när de ska lämna avfall.
Som företag finns möjligheten att åka till rampen och sortera sitt avfall om fordonet väger under 3,5 ton. Men vissa avfallsslag ska istället vägas in, som t.ex asbest och tryckimpregnerat trä.
Ta kontakt med Pirevas personal om ni är osäker på om ert avfall måste vägas in.
Utför ni entreprenadjobb inom Pirevas anläggning på Bredviksbergets Återvinningscentral, kontakta Pirevas personal så att ni inte blir automatiskt fakturerade när ni kör er fordon inne på ÅVC.
Meddela Pirevas personal om ni endast ska panta i Pantamera-maskinen, på så vis får ni ingen automatisk fakturering för besöket.
Nej, er lätta lastbil registreras enbart en gång under ert besök. Däremot, åker ni iväg från ÅVC och kommer tillbaka så kommer det nya besöket automatiskt faktureras som ett nytt verksamhetsbesök.
När det kommer till fakturering så är det Svea Bank som hanterar fakturorna månadsvis. För frågor gällande fakturor ber vi er kontakta Svea Bank via deras webbplats: Svea Bank
En sensor som sitter inne på ÅVC skannar automatiskt av registreringsskylten på den lätta lastbilen. Informationen skickas sen vidare till Svea Bank som ansvarar för faktureringen. Svea Bank skickar en månadsfaktura till företagets/verksamhetens registrerade adress månaden efter besöket. Har du besökt ÅVC fler gånger under en månad, får du en samlingsfaktura.
Alla företagskunder som har lämnat avfall på Bredviksbergets återvinningscentral kommer till en start att få en pappersfaktura från Svea Bank, vilket du enkelt kan ändra via en anmälan till Svea Bank. Peppolfakturor är gratis men vill någon använda det äldre fakturaformatet SVE-faktura så uppkommer det en kostnad.
I samband med bytet av faktureringsleverantör till Svea Bank gäller även ett nytt bankgiro som ni som kund behöver lägga upp. Informationen om nytt bankgiro finner ni på Svea Bank via deras webbplats: Svea Bank
En sensor skannar av registreringsnumret på ert fordon via en teknisk lösning. Avläsningen av registreringsskylten sker när ni befinner er inne på ÅVC. Uppgiften skickas sedan vidare och matchas mot fordonsregistret från Transportstyrelsen.
Den tekniska lösningen läser enbart registreringsskyltar, företagstyp, dag och tid – ingen övrig information samlas in vid avläsningspunkten. Registreringsnumret matchas sedan mot ett organisationsnummer eller personnummer registrerat som enskild firma och fakturan skickas till verksamhetens registrerade adress.
På fakturan anges fordonets registreringsnummer samt tid och dag för inpassering på ÅVC. Om ni har anmält till Pirevas personal att ni vill ha med referensnummer eller ordernummer så kommer det också att stå med på fakturan.
När det kommer till fakturering är det Svea Bank som hanterar fakturor, månadsvis. För frågor gällande fakturor ber vi er kontakta Svea Bank via deras webbplats: Svea Bank
Har ni lämnat kostnadsfritt avfall under bemannad tid och glömt meddela detta till Pirevas personal? Har ni som entreprenör utfört ett jobb på Bredviksbergets anläggning men missat att anmäla det till personalen?
Följ länken och fyll i blanketten för att ansöka om att få avgiftsbefrielse för ert företagsbesök: Avgiftsbefrielse för ÅVC-besök
På återvinningsstationen lämnar du endast tidningar och förpackningar av plast, papper, glas eller metall. På bemannade återvinningscentraler lämnar du återbruk eller grovavfall, till exempel trädgårdsavfall, vitvaror, möbler, elektronik och liknande. Både ÅVS och ÅVC är bara till för privatpersoner.
Ja! Via Återvinning Anytime har du tillgång till Bredviksberget precis när du vill. Oavsett om det är jul, midsommar eller en helt vanlig tisdag. Jättetidiga morgnar eller supersena kvällar.
Utbildningen handlar bland annat om hur du tar dig in och ut från Bredviksberget efter ordinarie öppettider. Dessutom tar den upp en rad förhållningsregler. För oss blir det här ett sätt att säkerställa att du som besökare tagit del av den viktiga informationen – och för dig blir ditt första besök så mycket enklare.
Entrén till Återvinning Anytime går även att öppna via vår app. För att öppna grinden med appen så behöver du ett giltigt mobilt BankID. Du måste även godkänna att appen får tillgång till dina platstjänster, om det skulle efterfrågas.
Nej, inte alls. Under ordinarie öppettider kan man komma precis som vanligt. Man måste bara göra utbildningen eller ha appen för att få tillgång till anläggningen utanför ordinarie öppettider.
Den första versionen av Pireva-appen finns i App stores nu! Klicka här för att ladda ner appen till iPhone och här för att ladda ner appen till Android. Pireva-appen fungerar som en digital nyckel och används för att öppna grindarna till Bredviksberget och Återvinning Anytime, utanför ordinarie öppettider.
Testa att uppdatera din app så att du alltid har den senaste versionen. Se även till att godkänna att appen får använda din position om du får upp en notis om detta. Om det mot förmodan inte fungerar så kan du alltid ”blippa” in/ut dig med ditt körkort vid kortläsaren vid grinden.
Om du upplever fortsatta problem med appen, skicka då gärna ett mail till anytime@pireva.se, beskriv problemet och ge oss så mycket bakgrundsinformation som möjligt (vilken mobiltelefon och mobiloperatör du har, vilken tid du var på Bredviksberget osv). Då kan vi använda din feedback för att hitta en lösning!
Alla körkort som är tillverkade efter januari 2013 fungerar som passerkort. Är ditt körkort äldre än så, saknas tyvärr den information som systemet behöver för att läsa av ditt kort och öppna grinden.
Pantamera Express kan bara användas under ordinarie och bemannade öppettider. Maskinen är supersmidig när man ska panta, men det krävs en del handpåläggning av personal för att försäkra dess drift. Därför har vi i nuläget valt att bara ha igång den under ordinarie öppettider.
Klicka här för att komma till vår sida för felrapportering. Vi är tacksamma för all feedback vi får, stort som smått! Din feedback hjälper oss att fortsätta utveckla Återvinning Anytime, Bredviksberget och Pireva-appen.
Pireva använder begreppet Närsorterat istället för FNI (fastighetsnära insamling) för att inte krångla till det med förkortningar och för att göra det tydligt att man ska få sortera sitt avfall nära där man bor. Närsorterat innebär således insamling av förpackningar i direktanslutning till hemmet. Syftet med Närsorterat är att göra det enkelt för hushållen att lämna in material till återvinning.
Utvärdering av flera olika system har gjorts, där Pireva bland annat tagit del av andra kommuners utredningar och erfarenheter samt underlag från bland annat branschorganisationen Avfall Sverige. Vi har vägt in lokala förutsättningar och frågor om arbetsmiljö, sorteringsgrad, kundupplevelse och ekonomi. Den sammanvägda slutsatsen är att lösningen med tvåfackskärl passar bäst för villor i Piteå kommun.
När Pireva inför Närsorterat kommer de allra flesta småhus att få två nya tvådelade kärl. Men vi vet att vissa hushåll idag har andra lösningar till exempel egen kompostering, längre tömningsintervall eller extra stora restavfallskärl. Här nedan kan du se vad som gäller för olika typer av avvikande kärluppställningar. Vi uppdaterar denna sida löpande när nya beslut tas.
Extra stort kärl för restavfall (370 L) Du kommer att få två nya tvådelade kärl enligt standard: ett för matavfall/pappersförpackningar (töms varannan vecka) och ett för restavfall/plastförpackningar (töms var fjärde vecka). Det gamla kärlet tas bort och taxan för hushållet sänks. Varför? Erfarenheter från driften och flera plockanalyser visar att en stor andel av dagens restavfall består av felsorterade förpackningar. Med Närsorterat får hushållen bättre förutsättningar att sortera rätt, vilket minskar behovet av ett stort restavfallskärl. I själva verket kommer du att få mer avfall hämtat vid hemmet än idag: totalt 278 liter per vecka jämfört med nuvarande 120 liter/vecka (vid 190 L-kärl) eller 163 liter/vecka (vid 370 L-kärl).
Ingen matavfallstunna (egen kompost/ matavfallskvarn) När Pireva inför Närsorterat kommer den ordinarie kärluppställningen för matavfall att vara ett tvådelat kärl (370 liter) för matavfall och pappersförpackningar som töms en gång varannan vecka året runt. Det är ännu inte beslutat om det går att avsäga sig insamling av matavfall då Närsorterat införs. Erfarenheter visar att alltför mycket matavfall lämnas i kärlet för restavfall ifall man saknar kärl för matavfall. Beslut väntas senast hösten 2025.
En annan förändring som handlar om egen kompostering är att den som komposterar matavfall hemma, måste ha gjort en anmälan om detta till miljö- och tillsynsnämnden Piteå Kommun. Gamla anmälningar som tidigare hanterats av Pireva gäller inte enligt Piteå Kommuns nya avfallsföreskrifter.
Du som har matavfallskvarn kommer att få nytt kärl för matavfall i och med Närsorterat, eftersom kvarnar utan efterföljande tank inte längre är tillåtna.
Restavfall töms var 8:e vecka Det är ännu inte beslutat hur detta påverkas. Vi återkommer med besked här så snart vi vet mer.
Du delar kärl med grannen Det kommer även i fortsättningen att vara möjligt att dela kärl. De nya kärlen är tvådelade, vilket innebär att du och din granne delar hela det ena, eller båda, kärlen.
Vi ber dig som fastighetsägare att avvakta med att bygga någon yta för kärlen tills det blir aktuellt för just din fastighet. Vi kommer att kontakta dig i god tid innan kärlen kommer till dig. För placering av kärl gäller fortsättningsvis samma som idag.
Folder: Placering av kärl (PDF)
I villor med enskild insamling kommer insamlingen av förpackningsavfall att bli enklare och mer tillgänglig. Först kommer grönt och brunt kärl bytas ut till 2 st tvådelade kärl som rymmer 370l. Det ena är för matavfall och pappersförpackningar och töms varannan vecka. Det andra är för restavfall och plastförpackningar och töms var fjärde vecka. Vi kommer att kontakta dig i god tid innan kärlen kommer till dig. Tills dess fortsätter du att sortera som vanligt.
När de nya tvådelade kärlen ställs ut kommer de gamla att samlas in för att malas ner och materialåtervinnas och bli till nya kärl.
Många flerbostadshus erbjuder redan nu möjlighet till separat insamling av förpackningar. För de hus som ännu inte erbjuder sortering av alla förpackningstyper kommer det att bli en nödvändig förändring. Målet är att 2027 ska alla flerbostadshus kunna hantera sortering av samtliga förpackningsslag, vilket inkluderar plast, papper, metall och glas. Saknar du sortering av förpackningar i ditt flerbostadshus? Kontakta gärna din fastighetsägare och föreslå att de tar kontakt med Pireva.
Läs mer om Närsorterat för fastighetsägare
Förändringen innebär ingenting för de som redan har sortering. För dig som inte har sortering ber vi dig kontakta fastighetsägaren.
Pireva kan bistå med att ge råd om alternativa lösningar men initiativet och beslutet måste komma från fastighetsägarna själva.
I dagsläget har bostadsrätter i villa/parhus nästan alltid egna kärl för mat- och restavfall. Utgångspunkten är att fortsätta så även med de nya kärlen. Men om det finna förslag och önskemål på ändrad lösning kan föreningen gärna kontakta oss på Pireva för dialog. Tex kanske en förening ser fördelar i att ordna gemensamt hämtställe för alla sina delägare.
Samtliga förpackningar som omfattas av producentansvaret, det vill säga pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar samt färgat och ofärgat glas.
Alla produkter som används för att innehålla, skydda, leverera och presentera en vara klassas som förpackning. Vanligt förekommande förpackningsmaterial är papper/kartong/wellpapp, plast, metall och glas.
Tvärtom! Du kommer i stället att få förpackningar hämtade där du normalt lämnar ditt rest- och matavfall. I fortsättningen kommer du bara att behöva åka till återvinningsstationen med skrymmande och stora förpackningar, eller om du får fullt i dina kärl för förpackningar.
Nej, kravet är inte nytt, hushållens ansvar att sortera ut förpackningar så att de kan återvinnas har funnits sedan 1994.
Förpackningarna omfattas av producentansvar vilket innebär att de som sätter vissa typer av produkter på marknaden också har ett ansvar att se till att de samlas in och återvinns på ett sätt som värnar om miljön. Gällande förpackningarna skall producenterna bekosta återvinningen och insamlingen samt ersätta kommunerna för den insamling som görs från hushållen.
De två första kärlen som rymmer 370 l är ca 75 cm breda och 80 cm djupa. Kärl/behållare/lösning för glas och metall är idag inte fastställt.
Som tur är så stämmer inte det längre! Plasten är svår att återvinna bland annat för att det finns så många olika sorters plast. Men tekniken för detta går framåt. I slutet av 2023 öppnade en helt ny anläggning i Motala, som är världens största i sitt slag. Här kan man sortera ut de olika typerna av plastförpackningar så att de kan återvinnas.
En del av den skärpta lagstiftningen innebär att det ställs högre krav på producenterna, att faktiskt återvinna plasten. Tidigare har kravet varit bara att de ska samla in den. Tyvärr är det fortfarande en stor andel av plast från leksaker, möbler, fordon osv som inte återvinns.
Det bästa vi kan göra för att den andelen ska minska är att fortsätta att sortera ut plastförpackningarna, så att flödena kan bli så rena som möjlig. Då blir det lättare att återvinna, vilket både minskar växthusgasutsläppen från energiproduktionen och minska behovet av ny råolja till nya plastprodukter.
För den som vill ta reda på mer fakta i ämnet så vill vi tipsa om dessa länkar:
Materialåtervinning av plast (naturvardsverket.se)
Sant eller falskt om plaståtervinning | SVT Nyheter
Den nya sorteringen lockar inte till sig mer skadedjur än vad rest-och matavfall kan göra.
Om det blir fullt i ditt kärl så kan du alltid lämna förpackningarna vid återvinningsstationen.
Närsorterat (fastighetsnära insamling) sker i enlighet med 15 kap. 20a§ Miljöbalken från den fastighet där avfallet producerats, det vill säga från en hämtplats som motsvarar den som gäller för rest- och matavfall.
Det finns ingen absolut gräns, utan det ska normalt ske i anslutning till rest- och matavfall om det inte finns särskilda skäl.
Förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar samt Avfallsförordningen (2020:614).