Felanmälan

Tel: 0911-931 01     Vardagar kl 7.00-16.00
Tel: 0911-69 62 00  Kvällar och helger

Felanmälan vatten & avlopp

Missfärgat vatten
Är vattnet i din fastighet missfärgat så kan det bero på att flödet i vattenledningen ökat och spolat med sig järn och mangan i dricksvattnet. Dessa ämnen kommer ursprungligen från vattnet men ökar i mängd då flödet i vattenledningen förändras. Som fastighetsägare kan du prova att spola ur dina ledningar genom att slå igång en kallvattenkran och låta den rinna i 10 minuter. Är vattnet fortfarande missfärgat efter den åtgärden bör du göra en felanmälan till Piteå Renhållning & Vatten (Pireva).

Stopp i vattenleveransen
Blir du helt utan vatten i dina kranar bör du omgående göra en felanmälan till Pireva.

Stopp i avloppet
Om det blir stopp i ditt avlopp kan det finnas flera orsaker till det. Är stoppet på din fastighet är det du som ansvarar för att det åtgärdas och att en rörmokare kontaktas vid behov. Misstänkter du att det är stopp i avloppsledningen som finns i gatan eller om du är osäker på vart problemet uppstått så bör du göra en felanmälan till Pireva. 

Översvämning via avloppet
Får du en översvämning av avloppbrunnet ska du göra en felanmälan till Pireva. Om vattnet gjort skada i din fastighet är det viktigt att du kontaktar ditt försäkringsbolag.

Misstänkt vattenläcka
Upptäcker du en vattenläcka utanför din egna tomt ex att det är större vattenansamlingen i ett dike då ska du anmäla detta till Pireva. Är det en vattenläcka på din egen fastighet ligger ansvaret att åtgärda det hos dig och du bör då kontakta en rörmokare/rörentreprenör.

Sönderfrusna ledningar
Har ett vattenlås eller vattenledning i din fastighet frusit sönder ska du kontakta en rörmokare. Har vattenmätaren frusit sönder gör du en felanmälan hos Pireva för att få mätaren utbytt.

Felanmälan avfall & återvinning

Sophämtningen är inte utförd
Tänk på att ditt kärl ska stå framme vid angöringsplatsen senast kl 05.30 på tömningsdagen. Om du inte fått ditt kärl tömt kontrollera i tömningsschemat att du ställt ut kärlet rätt dag/vecka. Kontrollera också att det inte infaller några helgdagar som gör att sophämtningen har ändrat tömningsdag. Om det stämmer och du inte fått tömt så bör du kontakta chauffören på ditt tömningsområde. Chauffören når du under dagtid vardagar och telefonnumret till honom hittar du på tömningsschemat i miljöalmanackan eller på hemsidan. Behöver du en extratömning kan du beställa det hos vår kundtjänst mot en kostnad av 150 kr/kärl inkl moms.

Trasigt kärl
Om något av dina avfallskärl gått sönder bör du anmäla detta till kundtjänst genom att fylla i ett formulär som du hittar här på hemsidan under kundservice/beställningar. Det går även bra att göra en felanmälan till kundtjänst under kontorstid på tel. 0911-931 01 .

Piteå Renhållning & Vatten AB     Box 555, 943 28 Öjebyn